Informacja o zasadach unieważniania dowodów osobistych
I n f o r m a c j a
o zasadach unieważniania dowodów osobistych
Dowody osobiste są unieważniane z powodu zmiany danych zamieszczonych
w tym dokumencie takich jak np. :
w tym dokumencie takich jak np. :
- zmiana nazwiska po zawarciu małżeństwa
- zmiana imienia lub nazwiska w drodze decyzji administracyjnej
- wykonaniem obowiązku meldunkowego.
Datą unieważnienia niezależnie od okoliczności jest upływ 3 lub 4 miesięcy od zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym. Termin ten nie może być dłuższy. Może być jedynie skrócony w następujących przypadkach:
- zgonu posiadacza dokumentu,
- utraty obywatelstwa polskiego,
- reklamacji dokumentu,
- utraty dowodu osobistego,
- zniszczenia dokumentu,
- przekazania przez osobę trzecią znalezionego dokumentu,
- odbioru nowego dowodu osobistego.
Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego nie wstrzymuje ani nie wydłuża biegu unieważnienia dowodu osobistego, może tylko spowodować skrócenie terminu unieważnienia.
Datą unieważnienia dowodu osobistego w związku z wydaniem nowego dokumentu jest data odbioru nowego dowodu osobistego.
Termin unieważnienia dowodu osobistego w przypadku wymeldowania
z miejsca pobytu stałego biegnie od daty dokonania tej czynności. Zatem termin do złożenia wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego jest liczony od daty wymeldowania.
z miejsca pobytu stałego biegnie od daty dokonania tej czynności. Zatem termin do złożenia wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego jest liczony od daty wymeldowania.